جرج برنارد شاو نويسنده و نمايشنامه نويس ايرلندي در مورد غذا گفته است: «هيچ عشقي خالصانه تر از عشق به غذا وجود ندارد!» حتي اگر کاملا با اين حرف هم موافق نباشيد حتما به اهميت غذا در زندگي امروزه ما اذعان داريد. غذا ديگر صرفا براي سير شدن نيست و به يک سرگرمي، تفريح و حتي يک هنر تبديل شده است. به همين دليل، دور از ذهن نيست که گردشگري غذايي هم به يکي از زيرمجموعه هاي مهم صنعت توريسم و گردشگري تبديل شده باشد. تجربه و امتحان غذاهاي جديد و خاص يک کشور يکي از مهم ترين اهداف گردشگران در سفر به کشورهاي مختلف است. اگر وقتي به خاطرات سفرتان فکر مي کنيد قبل از هرچيز طعم و مزه غذايي خاص به ذهنتان مي آيد پس شما هم يک گردشگر غذايي محسوب مي شويد! در ادامه با الي گشت همراه باشيد تا در مورد شکم گردي در سفر بيشتر صحبت کنيم.







شکم گردي در سفر




تعريف گردشگري غذايي


در مورد گردشگري غذايي تعاريف مختلفي وجود دارد. اما به طور کلي اين مفهوم را مي توان به اين شکل تعريف کرد:



  • «جستجو و لذت بردن از غذا و نوشيدني در سفر!»


اگر مهم ترين هدف يا يکي از اهداف سفرتان تجربه و امتحان غذاها و نوشيدني هاي يک منطقه است پس شما هم يک گردشگر غذايي هستيد. مثلا به ايتاليا سفر کرده ايد تا حتما پيتزاي اصيل ايتاليايي را امتحان کنيد. به هند رفته ايد تا طعم تند و تيز غذاهاي سنتي هند را تجربه کنيد يا در سفر به کشورهاي آسياي شرقي، تجربه غذاهاي دريايي و عجيب و غريب اين منطقه را در اولويت برنامه هايتان قرار داده ايد!


البته گردشگري غذايي و شکم گردي در سفر صرفا به معني سفر به يک کشور دور نيست و در سفرهاي نزديک و داخلي هم استفاده مي شود. در داخل يک کشور هم هر شهر غذاهاي سنتي و مخصوص به خود دارد که مي تواند براي مسافران جذاب باشد. مطمئنا خيلي از ما بارها فقط براي کته کباب خوردن، ماهي کباب و باقلا قاتوق به شمال رفته ايم! درست است؟ غذا آنقدر اهميت پيدا کرده است که خود به تنهايي به يک هدف سفر تبديل شده است. اگر به شبکه هاي مجازي مثل اينستاگرام سر بزنيد حتما با صدها عکس از غذا مواجه مي شويد که اتفاقا بازديد کننده هاي زيادي هم دارد. خيلي از همين راه انتشار غذا به شهرت رسيده اند و گردشگري غذايي يکي از جذاب ترين موضوعات در فضاي مجازي است.





غذا در سفر




ترکيب سفر و غذا


خيلي ها مدت ها قبل از سفر (حتي ماه ها) براي سفرشان برنامه ريزي مي کنند. در مورد کشور مقصد، جاذبه هاي گردشگري و هتل ها تحقيق مي کنند. در فضاي وب نظرات ساير گردشگران را مي خوانند و صد البته در مورد بهترين غذاها و رستوران هاي آن کشور هم تحقيق مي کنند. اگر شما هم از اين دسته افراد باشيد حتما قبل از سفر ليستي از بهترين غذاها و رستوران هاي کشور مقصد را تهيه کرده ايد تا در طول سفر حتما آن ها را تجربه کنيد. مثلا برنامه ريزي کرده ايد که در سفر به پاريس حتما در يکي از کافه هاي مشهور اين شهر نان کروسان تازه و داغ و يک فنجان قهوه فرانسوي سفارش بدهيد. در استانبول دونر کباب و کوفته ها مشهور باقلوا بخوريد و در ايتاليا حتما پاستا و پيتزا را امتحان کنيد. مي بينيد؟



خيلي از ما بدون آن که بدانيم يک گردشگر غذايي حرفه اي هستيم و خودمان نمي دانيم.






غذا در مسافرت




غذاهاي خياباني هم يکي از بخش هاي گردشگري غذايي است که به دليل ارزان و در دسترس بودن طرفداران بسيار زيادي دارد. شايد هيچ غذايي به اندازه يک غذاي خياباني نتواند طعم واقعي آشپزي آن کشور را به شما نشان دهد. اين غذاها معمولا در محله ها و خيابان هاي شلوغ شهر فروخته مي شوند و فضاي جالب بازارهاي اغذيه فروشي و طعم خوشمزه اين غذاها يکي از بهترين تجربيات سفر خواهند بود.


حتي اگر آدم شکمويي نباشيد هم غذا و تجربه غذاهاي جديد در سفر مطمئنا يکي از مهم ترين بخش هاي سفر شما خواهد بود. سفر يعني تجربه چيزهاي جديد و آشنايي با فرهنگ هاي جديد و شايد هيچ چيز به اندازه تجربه غذاي اصيل و سنتي يک کشور نتواند شما را با فرهنگ آن کشور و منطقه آشنا کند. البته هستند افرادي که آنقدر غذا برايشان مهم است که تنها براي تجربه غذاهاي جديد به يک منطقه سفر مي کنند. حتي برنامه تلويزيوني زيادي در مورد گردشگري غذايي و شکم گردي در سفر تهيه مي شود که بازديدکنندگان زيادي هم دارد. مشهورترين مثال در اين زمينه آنتوني بوردن است که سال ها به کشورهاي مختلف دنيا سفر مي کرد و از غذاهاي خاص و اصيل آن مناطق گزارش تهيه مي کرد. چنين شخصيت هايي در واقع نقشي مهم در توسعه گردشگري غذايي داشتند و اين فرصت را به ما مي دادند تا بدون سفر با غذاهاي آن کشور آشنا شويم.





شکم گردي




تاثير اقتصادي گردشگري غذايي


ارزيابي و برآورد تاثير اقتصادي اين شاخه از گردشگري بسيار دشوار است. اولا، براي اين کار بايد تعداد دقيق گردشگران در يک منطقه را بدانيم و دوم اينکه بايد با تک تک آن ها صحبت کنيم و در مورد هزينه اي که به غذا و نوشيدني اختصاص داده اند با آن ها صحبت کنيم. بنابراين بررسي دقيق اين تاثير کمي دشوار است. با اين حال، راه بهتري هم وجود دارد. سازمان سفر غذايي جهاني در طول سال ها تحقيقات، مصاحبه ها و مکالمات زيادي انجام داده است و از طريق اين اطلاعات تاثير شکم گردي در سفر و مسافرت را ارزيابي کرده است. در نتيجه اين بررسي ها تخمين زده مي شود که گردشگران 25% از هزينه کلي سفرشان را به غذا و نوشيدني اختصاص مي دهند. البته اين رقم در مقاصد گردشگري لوکس و گران قيمت تا 35% هم افزايش پيدا مي کند و در مقاصد ارزان قيمت اين آمار حدود 15% است. همچنين کساني که عاشق شکم گردي در سفر هستند معمولا بيشتر از 25% به غذا و نوشيدني اختصاص مي دهند.





تجربه غذاهاي جديد در سفر




البته اين آمار به طور ميانگين به دست آمده است و مسلما در هر فرد متفاوت خواهد بود. بنابراين از خودتان بپرسيد غذا و شکم گردي در سفر چقدر براي شما اهميت دارد؟ وقتي به يک شهر يا کشور جديد سفر مي کنيد چقدر مشتاق امتحان و تجربه غذاهاي سنتي و خاص آن منطقه هستيد؟ چقدر از هزينه هاي سفرتان را به غذا و نوشيدني اختصاص مي دهيد و چقدر از سوغاتي هايي که براي عزيزانتان مي آوريد غذا و نوشيدني است؟!


بنابراين، همان طور که ديديم گردشگري غذايي تاثير بسيار مهمي در جذب گردشگران و به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد يک کشور دارد. از اين رو، کشورهاي مختلف توجه ويژه اي به مقوله مي کنند و سرمايه گذاري هاي کلاني روي بخش گردشگري غذايي انجام مي دهند.


منبع: worldfoodtravel.org




مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : غذايي ,گردشگري ,کشور ,تجربه ,غذاهاي ,نوشيدني ,گردشگري غذايي ,نوشيدني اختصاص ,تجربه غذاهاي ,غذاهاي جديد ,غذاهاي سنتي ,مورد گردشگري غذايي
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

کابینت و دکوراسیون Feminist طراحی و ساخت انواع کابینت MDF،دکوراسیون اداری ،کمد دیواری و غیره غائب varamin_rrc دانلود سیتی خزرشاپ جلوه